Det här overkligt.

Mina ögon är rödsprängda av tårar. Har precis sett klart The Stoning of Soraya M. Jag finner inga ord till de orättvisor som finns. Att en man kan anklaga sin fru för otrohet, och hon måste bevisa motsatsen för att visa att hon är oskyldig. Mannen behöver inte bevisa något. Att stening fortfarande förekommer, är helt ofattbart. Det förekommer i många länder, men just detta berörde mig eftersom det utspelar sig i Iran. Det land mina föräldrar kommer ifrån, och ett land där jag har många släktingar. Ett fint folk, som blivit som är fast i en regim som förstör landet. När jag har varit i Iran, har det bara varit kärlek jag känt. Jag har verkligen trivts för det är väldigt varma och omtänksamma människor. Men på nåt sätt har denna regim lyckats ta över hela landet. Saker görs i en religions namn, i Islams namn, och sägs följa koranen, men det är bara vidriga saker, som inte NÅGON religion förespråkar. Det är ohumant, och barbariskt. Jag vet inte hur det kan vara så att det fortfarande förekommer år 2010. Även om det inte är vanligt, så är EN ENDA stening en för mycket. Men det har förekommit i världen för flera tusen år sedan, och vad berodde det på? Okunskap skulle jag säga. Så jag antar att det måste bero på okunskap att stening fortfarande kommer. Och ett förtryck där man inte finner någon annan utväg än att följa regeringen och deras syn på religionen. Jag har så otroligt svårt att tro, att någon kan stå och kasta sten på en människa, tills den dör, UTAN att åtminstone känna att det inte är rätt. Men samtidigt, är man hjärntvättad, så går religion före allt. Men det är inte naturligt att inte känna motstånd i sig själv när man gör en sån grej. Jag vet inte vad jag ska säga.
Och jag inte vad som ska göras för att få bort detta. Men NÅT måste hända. Det här funkar inte.

Kommentarer
Postat av: Anonym

det som är mest sorgligt är att alla iranier i iran är fullkomligt emot detta. det är ju regimen och ENDAST regimen (och de som är hjärntvättade av den) som gör det här. Och vilka är regimen? Araber, mullor. INTE ENS IRANIER! Det är helt galet. Alla ungdomar som vill ha rättvisa och frihet hängs till döds eller blir ihjälskjutna. Det är helt galet och så jäkla sorgligt. Kvinnor får inte gå med nagellack, sjunga.. se på fotbollsmatcher etc. När mina föräldrar bodde i Iran fick alla friheten att göra, klä sig och uttrycka sig precis hur de ville. Iran var ett välutvecklat land som tyvärr, efter shahens tid, har börjat gå bakåt i tiden, istället för framåt.

2010-07-31 @ 02:23:54
Postat av: Anonym

Bra skrivet!

2010-07-31 @ 02:24:37
URL: http://mandzo.blogg.se/
Postat av: C

But Jesus went to the Mount of Olives. At dawn he appeared again in the temple courts, where all the people gathered around him, and he sat down to teach them. The teachers of the law and the Pharisees brought in a woman caught in adultery. They made her stand before the group 4and said to Jesus, "Teacher, this woman was caught in the act of adultery. In the Law Moses commanded us to stone such women. Now what do you say?" They were using this question as a trap, in order to have a basis for accusing him.



But Jesus bent down and started to write on the ground with his finger. When they kept on questioning him, he straightened up and said to them, "If any one of you is without sin, let him be the first to throw a stone at her." Again he stooped down and wrote on the ground.



At this, those who heard began to go away one at a time, the older ones first, until only Jesus was left, with the woman still standing there. Jesus straightened up and asked her, "Woman, where are they? Has no one condemned you?"



"No one, sir," she said.

"Then neither do I condemn you," Jesus declared. "Go now and leave your life of sin."

2010-07-31 @ 06:52:03
Postat av: beatrice

Ja usch, det är helt sjukt. Jag såg en film om det i skolan och alltså jag blev så jävla förbannad och ledsen på samma gång. Hur kan en människa vara kapabel till något så grymt? Det är helt ofattbart.

2010-07-31 @ 20:28:28
URL: http://beatricesandrasofie.blogg.se/
Postat av: lolo

Ja, vad ska man säga det finns många saker här i livet som är helt skruvade och fel. Ändå är de som har makten att påverka gör inget, som att alla måste acceptera detta. Och om man vill göra nåt åt de så ska man vara rädd för sin egen skull att det inte ska missgynna en. Its a black cyrkle.

2010-07-31 @ 21:33:05
Postat av: Alex

Jag har inte sett den filmen än, men jag har sett autentiska klipp när dom stenar - det är något av det mest fruktansvärda jag har sett.

Det är helt obegripligt för mig hur det kan finnas så hemska människor, oavsett tro.



Jag önskar att människor skulle kunna se en skillnad på religion och tro - för mig är det två helt skiljda saker.



Det är en väldigt sjuk värld vi lever i, och jag känner precis som dig - att det är helt obegripligt att man kan komma undan med något sådant här.



Folk har ingen som helst respekt eller värde för andra människors liv.

2010-07-31 @ 22:50:44
Postat av: Cecilia

finner inga ord! förstår

inte heller hur man kan göra så mot en annan människa, det är sinnessjukt.

2010-08-01 @ 00:43:50
URL: http://ciccianderssonn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är helt sjukt. Saknar det gamla persien

2010-08-01 @ 20:43:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback